tisdag 14 juni 2011

Språkförbistring

Man lär sig ett språk bäst på plats. Märker att det är många nyanser, ordspråk och vokabulär över huvud taget som jag inte förstår....... Förra veckan lärde jag mig något nytt i alla fall;-)
Jag stod och väntade på att Joseph skulle komma tillbaka från en utflykt på hans skola. Jag pratade lite med en mamma under tiden. (kände henne inte som tur var) Hon sa att det hade ju att göra med "citizenship" om man fick följa med på utflykten. I min hjärna betyder citizenship medborgarskap i ett land. Reagerade ganska kraftigt eftersom jag tänkte att skolan var rasistisk. I själva verket betyder det att vara en god medborgare i skolan, trevligt uppförande helt enkelt.
Christopher stod brevid och tyckte att jag var jätte-pinsam, eftersom jag sa: -Va!! Är det sant?? Jag märkte på hennes respons att jag inte var riktigt rätt ute, så jag fortsatte inte på den linjen. När vi kom hem frågade jag Joseph, han sa: Mamma, kommer du ihåg diplomet jag fick igår? Det var ett diplom för gott "citizenship" Ja, ja..... man får väl bjuda på sig själv och vara beredd på många fler pinsamma situationer;-)

I kväll kommer en ny vän, Cindy, hit och äter middag med oss. Det blir trevligt! Men först ska vi på simskola.

1 kommentar:

  1. I love reading your blog! Keep it coming! Love you guys! Christina

    SvaraRadera