onsdag 14 december 2011

Lucia

Igår firade vi Lucia! Christopher och jag lussade för hans klass, samt berättade lite om svenska traditioner. Hans klass har ett litet miniprojekt om Sverige på gång just nu. Man kände sig lite udda som Lucia och Stjärngosse, men vi gjorde vårt bästa:-) Det blev mycket uppskattat och eleverna i klassen ställde många bra frågor och visade stort intresse. Kul!!

På kvällen tog vi en sväng till Helena och hennes familj och lussade för dem när vi ändå var på gång. Skulle ha tagit kort på oss, en rolig syn tror jag att det var;-)
Första gången på många år som jag inte lussar tillsammans med en grupp förskolebarn...... Nu är det ett år sen i dagarna som jag slutade mitt jobb. Det känns både länge sen och inte.....

I morse ringde min goa Karin, det är så överaskande och roligt när man får höra en välbekant, svensk röst i luren!! Sen skypade jag med mamma ganska länge så nu har jag fått mitt svenska intag för dagen. Time to move on.......Jag har faktiskt en lunch date med min man idag! Inte illa, eller hur!

2 kommentarer:

  1. I totally agree with you!I love those days ... When I am able to Skype with my family and my sister and my friends. I have my french intake! And if I am lucky my hubby will call too (and He did! this morning!). What is Lucia? I really would like to know.

    SvaraRadera
  2. Hi sophie!! Yeah, you are the bravest, having your husband gone for sooo long! Lucia is a swedish tradition, with an Italian Saint (lucia).... She comes with light in the darkest time of the year...... Dresses up in a white robe with candels on her head...Sounds weird? She brings gingerbread cookies and the saffron sweet rolls we had at homegroup.

    SvaraRadera