fredag 31 augusti 2012

Klass 5

Är lite upprörd över Christophers skolsituation. Tror nog att det ordnar till sig efter hand, men just nu har jag svårt att hålla med om hur hans lärare ser på saker.
Hon hade ett långt föredrag på föräldramötet igår om hur mycket barnen behöver mogna i femman och hur mycket mer ansvar de ska ta och hur mycket mer jobb det är. Hon skröt också mycket över hur hon såg till att de skulle vara noga förberedda för sexan.

Sexan här är mer som sjuan i Sverige, då går man i en annan skola, har ett klassrum /lärare för varje ämne och över lag mer som högstadiet.

Det jag har svårt att förstå är varför man inte kan låta barnen vara femteklassare så länge de är det och ta det svåra när man kommer till sexan och är ett helt år äldre och mognare. Jag ser inte vitsen av att hela tiden pressa ner svårare saker i lägre åldrar för att göra nästa klass lättare. Jag har ju också sett på nära håll vad barn klarar av när de måste, som när vi flyttade hit. De behöver inte förberedas genom att tex sitta hela kvällarna med läxor. I går satt Christopher 4 timmar med läxor, allt det gör för honom är att förstöra glädjen och motivationen för lärandet. Han hade varit sjuk och hade saker att ta igen annars är det normala nu 2 - 2 & 1/2 timma varje kväll. Inte går det lättare för honom heller när han ser att Joseph har ungefär hälften så mycket läxa och han går i åttan.

Jag tog upp det problemet med läraren och hon sa att han inte skulle behöva sitta mer än 1&1/2 timma, och att vi kunde låta honom sluta där. Sen kunde han göra resten över helgen eller så....... Det går inte hem hos honom heller, han vill ju vara ledig på helgen. Jag hoppas ändå det blir bättre så småningom när han vant sig lite.....Han fick två utskällningar igår också och det gjorde ju inte saken bättre, en för att han använde fel penna på en uppgift och en visste han inte varför, något om att han stod på fel ställe.......
Hoppas inte att ilska är en av hennes pedagogiska modeller utan att hon bara hade en dålig dag.

Jag försöker att uppmuntra honom att respektera sin lärare och att göra sitt bästa. Han kommer nog att växa mycket med utmaningen, men blir det inte bättre måste vi ju göra något åt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar