tisdag 10 maj 2011

Skolor


Christophers skola. Här går c:a 750 elever från F-klass till och med 5:an


Här är det hämtning och lämning på löpande band. På morgonen rättar jag mig i leden och släpper av där, men på eftermiddagen parkerar jag och går in och hämtar.


Så här ligger klassrummen i båda skolorna. Dörrarna är utomhus, alltså inga korridorer. Matsalen är också ute, men under tak.


Josephs skola. Här går c:a 1500 elever från 6:an till 8:an, det fungerar som vårt högstadie. Man har olika lektioner i olika klassrum, och med olika sammansättningar av elever.



Båda killarna har gjort ett jättebra jobb i skolan den här terminen. Det har varit tufft för dem men de har inte gett upp utan kämpat vidare. I början var de smått överväldigade av nivån på arbetet samt 1-2 timmars läxa varje dag. Christopher hade t ex endast ställt upp större tal i addition hemma, här använde de redan uppställningar i alla fyra räknesätten. Och just när han började höll de på med bråk. Samma för Joseph, men där var det svårare för mig att hjälpa till innan jag satt mig in i hur de gjorde. Många tårar fälldes och jag ropade till Gud och undrade vad vi gjort som utsatt våra barn för detta. Hur som helst, så kom vi igenom den ena prövningen efter den andra och nu går det jättebra för båda barnen. De är över medel i alla ämnen. Man tycker att det borde synas utanpå hur mycket deras hjärnor expanderade.....
Det har gått bra för dem med kompisar i skolan också, inte lika lätt att hitta nå'n att hänga med i området där vi bor. Jag antar att det kommer, i alla fall så kanske vi snart flyttar till något annat område. De har ju varann och det är jag väldigt tacksam över!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar