torsdag 21 mars 2013

High School information och trasig Toa

I kväll har vi varit på information på Josephs nya skola. Det är svårt, mycket man inte vet. Jag tycker att det gått inflation i höga betyg här, och hur de löser det är att det finns "honour" klasser att ta i de ämnen lärarna rekomenderar en till det. Och om man tar dem så är det lättare att komma in på vad man vill på universitetet..... Joseph har blivit rekomenderad i alla ämnen utom ett. Men idag fick han höra att i "honour" klasserna behöver man läsa på sommarlovet och de har ett genomsnitt på 1,5 timmas läxa per dag i varje ämne. Svårt att veta......han måste ju få leva lite också! Det är ganska högt tryck på eleverna här och i High School måste man verkligen visa framfötterna för att man ska vara attraktiv till högre utbildningar. Man måste engagera sig volontärt i projekt både på och utanför skolan. Jobba ett visst antal timmar med samhällstjänst, och ta så mycket klasser man kan, helst de som redan nu ger universitetspoäng....... Ja, ja, jag tror det löser sig bara man kommer in i det, och vår "sparfond" till universitetsstudier heter ju "svenskt pass", som Jim brukar säga:-)

Nu har jag fått svaret på mitt läckande tak, det var toan som läckte, inte badkaret som vi trodde. Jag åkte ändå till YMCA (gymet vi är medlemmar i) och duschade på förmiddagen innan jag visste vad det var som var fel. Nu är halltaket uppsågat....... Jag är ändå mer nöjd med att det var toan, vi har ju en till där nere. Det hade varit värre att varit helt utan duschmöjligheter.

I morgon väntar tandläkaren med alla sina läskiga redskap och sin dyra prislapp........ Hu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar